Mer om skrattyoga

Kommer du ihåg hur det var när du skrattade oftare? När du varken kunde eller ville sluta skratta? Så där så det värkte i magen efteråt?
Upplever du att din vardag har blivit mer allvarlig och att du känner dig mer stressad med mer negativa tankar? Pröva skrattyoga du med så får du möjligheten och verktygen för att skratta lite oftare!

Frågor och svar

F: Det går väl inte att skratta utan anledning?
S: Jo, det går det visst det! Ingen humor, inga skämt eller komik behövs. När du fejkar skratt går signaler till hjärnan som säger att nu händer det något kul och då kan ditt naturliga skratt stimuleras och komma igång. Kroppen kan inte skilja mellan riktigt och fejkat skratt. Testa, det fungerar!

F: Det där med Yoga. Då måste man väl byta om och så?
S: Nej då! Kom som du är. Vi värmer bara upp smilgroparna lite innan.

F: Hur går det hela till då?
S: Vi visar ett antal skrattövningar som deltagarna försöker göra likadant tillsammans.

F: Vaddå, ska jag skratta med helt främmande personer?
S: Javvist! Du behöver lite lekfullhet, försöka vara avslappnad och ha ett öppet sinne

F: Är det inte komplicerat med skrattyoga?
S: Nä! Det är helt befriat från det intellektuella. De kemiska processer som sker i hjärnan som endorfiner fungerar automatiskt.

F: Vilka är fördelarna med skrattyoga?
S: Vi tycker det är ett lätt och roligt sätt för ökat välbefinnande. Skratt är en mycket effektiv stressventil. Vetenskaplig forskning finns också som visar att immunförsvaret stärks. Bland annat sänks blodtrycket och kortisolvärden. Det värsta som kan hända är att du får mer syre till hjärnan så du känner dig mer energisk.

F: Om jag inte har ett dugg lust att skratta då?
S: Kom hit ändå! Jobbiga dagar har vänts till mer hopp och optimism efteråt. Många erfar att individuella situationer har blivit mer hanterbara vid tuffa tider. När man skrattar som vi gör kroppsligt så påverkas hjärnan. Så om hjärnan säger till dig att du inte har ett dugg lust för att skratta så kan detta tillstånd ändras genom att sätta kroppen i rörelse med skratt.

F: Hur skulle en skrattyoga-instruktör beskriva metoden med ett ord?
S: Lekfullhet!

F: Måste jag skratta?
S: Nä! Du är med för din egen skull. Ingen prestation, inga krav.

F: Vad händer om man inte skrattar?
S: Det har aldrig hänt!

F: Hur länge håller man på?
S: 30 minuter plus tid för samtal och reflektion av passet

Efter skrattpasset finns tid för reflektioner

Länk till att läsa mer om skrattyoga, på engelska.
http://laughteryoga.org/english